Безбеднији саобраћај - здравији град: Дан здравих градова 20. мај 2022.

Удруженом инцијативом за обележавање Дана здравих градова 20. маја 2022. Институт за јавно здравље Ниш, Институт за јавно здравље Војводине и Градски завод за јавно здравље Београд посветиће пажњу различитим аспектима побољшања здравља градског становништва. Активности Градског завода за јавно здравље Београд биће посебно фокусиране на питања утицаја безбедности у саобраћају на здравље градске популације.

Последице неусклађености градске средине са здравственим потребама становника, најједноставније се осликава кроз три претходно поменуте групе поремећаја здравља. На појаву и ток различитих хроничних незаразних болести, утицај могу остварити значајно заступљени нездрави стилови живота у градским условима, неадекватни услови рада, недовољно зелених површина за рекреацију, бука и сл. Повреде са друге стране, често су последица неквалитетне градске инфраструктуре, небезбедних услова за одвијање саoбраћаја и лоших услова становања. Неадекватна санитарно-хигијенска ситуација, неорганизовано управљање отпадом и пренасељеност, важни су фактори за појаву епидемија треће поменуте групе болести у градској средини – инфективних болести. Уочава се да се до бољег здравственог стања становника једног града може доћи различитим јавноздравственим и другим интервенцијама, а које се најопштије могу посматрати као интервенције у сферама планирања, спровођења планираних циљева, унапређења постојећих садржаја, као и адекватног одржавања свих расположивих ресурса.
Достизање циљева здравог града кроз напоре на увећању безбедности у саобраћају, има своје потпуно оправдање на више нивоа посматрања. Политике које заступају одрживост у саобраћају укључују планирање развоја градске инфраструктуре, уз истицање и промовисање јавног превоза, безбедног учешћа у саобраћају, безбедног пешачења и вожње бицикла, као и увођења возила на електрични погон, а свеукупно остварују утицај на здравље, загађеност ваздуха, саобраћајне гужве, климатске промене, а такође и на саму привлачност градских средина за живот. Неке од путања за остварење ових циљева јесу и: интегрисање развојних политика из области сабраћаја са осталим развојним стратегијама; подстицање веће заступљености пешачења, употребе јавног превоза и бицикала; подстицање промена у навикама (заједничко коришћење аутомобила, вожња са мањом потрошњом горива); ограничења брзине на примереним местима. Укључивање ових приступа у националне програме, додатно употпуњује подршку у решавању локалних изазова.
Важност безбедности у саобраћају, као једног од носећих стубова побољшања здравственог стања градске популације, најбоље се уочава кроз следеће податке – у свету, око 20-50 милиона људи годишње претрпи повреду у саобраћају, док 1,3 милиона изгуби живот. Саобраћајне незгоде представљају значајан узрок смрти у свим старосним групама, а у групи деце и младих 5-29 година су међу водећим узроцима смрти у свету. Градови, као места са изузетно развијеном и густом саобраћајном мрежом, намећу се као природан избор у јавноздравственим напорима за повећање безбедности у саобраћају. Са друге стране, важност развијености земље такође се повезује са последицама саобраћајних незгода – показано је да је у земљама са ниским приходима, ризик од страдања у саобраћајној незгоди 3 пута већи од ризика у земљама са високим приходима. Економске последице саобраћајних незгода додатно погоршавају проблем – процењује се да ће саобраћајне незгоде са или без смртног исхода, у периоду од 2015 - 2030 године, коштати свет око 1,8 билиона америчких долара, што је износ у висини 0,12% глобалног БДП годишње. Успешна превенција саобраћајних незгода, као кључни аспект безбедности у саобраћају, захтева укључивање свих учесника у саобраћају – возача, путника, бициклиста, пешака. Посебно рањиве групе учесника у саобраћају јесу пешаци, бициклисти и мотоциклисти, који чине више од половине свих погинулих у саобраћајним незгодама. Спречавање повређивања и повећање саобраћајне безбедности уопште, важни су циљеви за постизање боље здравствене слике у градовима.

Додатно, различити аспекти урбаног планирања допуњују целокупну превентивну стратегију, пружајући инфраструктурну потпору за њено остварење. Показано је да небезбедан дизајн саобраћајница повећава ризике за све учеснике у саобраћају. Такође је утврђено да се применом различитих мера у сфери контроле и управљања саобраћајем може допринети бољој безбедности на путевима. Наводимо неке од ових мера:
• одвајање простора за пешачки и бициклистички саобраћај
• управљање и контрола брзине кретања
• постављање адекватних безбедносних баријера
• управљање саобраћајем на градском нивоу
• подстицање употребе јавног градског превоза
• унапређење безбедности раскрсница
• откривање и регулација критичних места
• унапређење квалитета путева, и њихово одржавање
• унапређење сигнализације и управљања сигнализацијским системом
БЕЗБЕДНОСТ ПРЕ СВЕГА: - Увек везујте сигурносне појасеве, било да седите не предњим или задњим седиштима. - Користите безбедносна седишта за превоз деце. - Увек користите кацигу када возите мотоцикл, бицикл и сл. - Уколико сте под дејством алкохола или психоактивних супстанци – немојте возити. - Поштујте ограничења брзине. - Не користите мобилни телефон док возите. |
Концепт здравог града
Светска здравствена организација (СЗО) наглашава да је, када размишљамо о концепту здравог града, важност процеса путем којих тежимо да постигнемо одређене циљеве у здрављу, већа од важности достизања самих крајњих исхода. Уколико у одређеном граду постоји свест о значају здравља, као и активни процеси који теже да одређене циљеве у здрављу остваре, тренутно здравствено стање посматране заједнице не мора бити кључан чинилац у одлучивању да ли је град у целини „здрав“. Чак ни достизање циљева исказаних у одређеним здравственим параметрима не може бити поуздан показатељ да ли су један одређен град или заједница „здрави“. Здравим градом се сматра заједница која непрекидно ради на стварању и унапређењу физичког и социјалног окружења, као и на увећању оних ресурса који омогућавају људима да се узајамно подржавају у остваривању свих животних потреба и максималном развитку личних потенцијала. Посвећеност здрављу и организовани напори на остварењу идеала здравог града, захтеви су који се стављају пред оне који желе да своју заједницу у којој живе учине здравом.
Који су основни циљеви које треба да достигне један здрав град? Светска здравствена организација (СЗО) наводи низ достигнућа, чијем остварењу треба да тежи један здрав град:
• чисто, безбедно и квалитетно физичко окружење (нпр. објекти за становање)
• неговање екосистема који је стабилан у садашњости, и дугорочно одржив
• снажна заједница, у којој се баштине односи међусобног уважавања и подршке
• висок степен укључености и надзора од стране грађана у процесима доношења одлука које утичу на њихове животе, здравље и благостање
• обезбеђивање основних животних потреба (храна, вода, безбедност, становање, приходи итд.) за све становнике града
• доступност разних ресурса и разноликих искустава, са могућностима широке понуде контаката, интеракције и комуникације
• разноврсна, витална и иновативна економија
• повезаност са прошлошћу града, кроз везу са његовим културним наслеђем, као и са другим заједницама и појединцима
• доступна и квалитетна здравствена заштита
• добро здравље заједнице (високе вредности показатеља здравља и ниске вредности показатеља обољевања)