Недеља превенције повреда у саобраћају 2021.

biciklaУ данашње време постоји много различитих начина да стигнете до посла, школе, факултета и других жељених одредишта, поготово уколико сте становник града – можете се возити аутомобилом, мотоциклом, а у многим градовима доступни су различити видови јавног превоза. И наравно, уколико место ка коме сте се упутили није превише удаљено од вашег дома, увек се можете определити за активнији начин транспорта који подразумева вожњу бицикла или пешачење.

Према проценама Светске здравствене организације, свака четврта одрасла особа и преко 80% адолесцената у свету нема довољно свакодневне физичке активности која подразумева физичку активност умереног интензитета од најмање 30 минута у току дана. Једноставан, доступан и приступачан начин за укључивање физичке активности у нашу свакодневницу и испуњавање препорука СЗО за здравији начин живота јесте - превозити се активно!

АКТИВНИМ ТРАНСПОРТОМ ДО БОЉЕГ ЗДРАВЉА И МАЊЕ ПОВРЕЂИВАЊА


ВОЖЊА БИЦИКЛА

Вожња бицикла представља далеко најздравији начин кретања. Не само да вас релативно брзо доводи до одредишта, већ укључује и вежбање умереног до високог интензитета.

Вожња бицикла има многобројне доказане бенефите по људски организам. Она утиче на побољшање нашег целокупног психофизичког стања – снижава повишени крвни притисак, побољшава рад срца и плућа, повећава потрошњу енергије, што нашем телу омогућава да сагори вишак масти и регулише телесну тежину, одржава тонус мишића, пре свега ногу, седалне регије и стомака, а уједно смањује и ниво стреса и напетости.

Студије указују да особе које користе бицикл као превозно средство имају 45% мањи ризик од развоја појединих врста карцинома и 46% мањи ризик од настанка кардиоваскуларних обољења, у поређењу са онима који се најчешће возе колима или јавним превозом.

Вожња бицикла се боље уклапа у дневну рутину од било ког другог облика вежбања, пре свега зато што штеди време јер уједно вежбате и обављате друге дневне активности. За разлику од вожње аутомобила вожња бицикла узрокује минималну штету другима, у смислу повреда или загађења. Она представља здраву опцију, не само за оне који возе бицикл, већ и за њихово целокупно окружење.

У Републици Србији је у протеклих пет година погинуло 277 бициклиста, што чини 10% укупног броја погинулих у друмском саобраћају у нашој земљи, са предоминацијом особа мушког пола и узраста преко 65 година.

Повреде, падови и саобраћајне незгоде на бициклу се дешавају, али је утврђено да здравствени бенефити вожње бицикла далеко премашују ризик од настанка повреда. Према резултатима многобројних истраживања однос бенефита и ризика у просеку износи 20:1 (20 година живота добијених побољшањем здравственог стања као последице вожње бицикла наспрам 1 године живота изгубљене услед повреда).

У Великој Британији је спроведена опсежна петогодишња студија у којој је учествовало више од 250.000 људи, а укључивала је петогодишње праћење испитаника како би се испитала повезаност начина путовања и различитих здравствених исхода. Узимала се у обзир њихова старост, пол, социоекономски статус, етничка припадност, пушење, БМИ, исхрана и друге врсте физичке активности, као и ризици због којих бициклисти често брину, попут настанка саобраћајне незгоде и изложености загађењу.

Резултати ове студије објављене 2017. године показали су да су они који који су путовали бициклом на посао имали за 40% нижи ризик од смртног исхода услед кардиоваскуларних болести, карцинома и других испитиваних узрока, у поређењу са онима који су користили пасивне видове превоза

Извор: www.bmj.com

Наравно,упражњавање безбедног понашања приликом вожње бицикла, употреба заштитне опреме и поштовање саобраћајних прописа додатно смањује ризик од евентуалног настанка саобраћајне незгоде или повреда насталих услед пада са бицикла.
bicikleВише о томе како се понашати безбедно и заштитити од повреда приликом вожње бицикла можете прочитати у овом тексту.

БИЦИКЛ ИЛИ ЕЛЕКТРИЧНИ ТРОТИНЕТ?

Истраживања су показала да је ризик од смртног исхода услед повреде на електричним тротинетима и бициклима приближно иста, међутим ризик од повреда је већи на електричном тротинету, а разлог томе је неискуство у вожњи и неношење заштитне опреме, пре свега кацига!

Како се понашати безбедно и заштитити од повреда при вожњи електричних двоточкаша можете прочитати у овом тексту.

ПЕШАЧЕЊЕ
Пешачење такође представља здраву алтернативу транспорта доступну већини људи без обзира на године, пол и економски статус. Студије показују да пешачење представља доминантни облик кретања на раздаљинама краћим од 1,6 км. Позитивни утицаји пешачења на здравље су бројни и стручњаци истичу да оно представља најзначајнији облик физичке активности који треба подстицати у циљу побољшања општег здравља популације.
pesacenje
Посматрано као начин свакодневног транспорта до жељене дестинације, предности пешачења су нешто мање изражене у поређењу са вожњом бицикла.

Поменута студија у Великој Британији је показала да је свакодневно ходање било рекреативно или због одласка на посао, смањило ризик од настанка кардиоваскуларних болести за 27%, а ризик од умирања од ових болести за око 36%.


Пешаци представљају једну од најризичнијих групација за настанак повреда и фаталних исхода у саобраћајним незгодама. У Републици Србији је у својству пешака у протеклих пет година страдало укупно 720 лица, што чини четвртину лица погинулих у саобраћају.

Како бисте као пешак до жељене дестинације стигли што безбедније, потребно је придржавати се неких основних правила.
saveti saobracaj
У тренутној епидемиолошкој ситуацији, вожња бицикла и пешачење сматрају се једним од најбезбеднијих видова транспорта јер боравак на отвореном простору и физичка  удаљеност од других, нарочито приликом вожње бицикла, смањују могућност преноса инфекције и чине је мање ризичном у односу на вожњу аутомобилом или јавним превозом.

Светска здравствена организација све време трајања пандемије препоручује да се, кад год је то могуће, приликом одласка на посао, у школу, набавку и на сва друга места, радије определите за шетњу или вожњу бицикла. То ће вам омогућити одржавање физичке дистанце која представља једну од најзначајнијих мера у спречавању ширења инфекције вирусом Ковид-19, а уједно ћете задовољити и онај дневни минимум потребе за свакодневном физичком активношћу.
  ПРЕДНОСТИ ВОЖЊЕ БИЦИКЛА И ПЕШАЧЕЊА

  • ИЗБЕГАВАЊЕ КОЛЕКТИВНОГ ПРЕВОЗА - ЗАШТИТА И СЕБЕ И ДРУГИХ!
  • БОРАВАК НА ОТВОРЕНОМ - МАЊИ РИЗИК ОД ИНФЕКЦИЈЕ!
  • БОЉЕ ПСИХОФИЗИЧКО СТАЊЕ!

Међутим, имајте у виду да сваки боравак ван куће и контакт са другима повећава ризик да добијете или другоме пренесете инфекцију. Сходно томе, придржавајте се основних, добро познатих правила и ризик од заразе ћете свести на минимум и заштитити себе, своје најмилије и читаво своје окружење.
osnovna pravila protiv zaraze

Контакт

Градски завод за јавно здравље Београд,

Булевар деспота Стефана 54а,

11108 Београд, Србија

Телефон: 2078-600; 3237-351