Недеља превенције повреда у саобраћају 2021.
![bicikla](/images/Slike/Slike/bicikla.jpg)
Према проценама Светске здравствене организације, свака четврта одрасла особа и преко 80% адолесцената у свету нема довољно свакодневне физичке активности која подразумева физичку активност умереног интензитета од најмање 30 минута у току дана. Једноставан, доступан и приступачан начин за укључивање физичке активности у нашу свакодневницу и испуњавање препорука СЗО за здравији начин живота јесте - превозити се активно!
АКТИВНИМ ТРАНСПОРТОМ ДО БОЉЕГ ЗДРАВЉА И МАЊЕ ПОВРЕЂИВАЊА
ВОЖЊА БИЦИКЛА
Вожња бицикла представља далеко најздравији начин кретања. Не само да вас релативно брзо доводи до одредишта, већ укључује и вежбање умереног до високог интензитета.
Вожња бицикла има многобројне доказане бенефите по људски организам. Она утиче на побољшање нашег целокупног психофизичког стања – снижава повишени крвни притисак, побољшава рад срца и плућа, повећава потрошњу енергије, што нашем телу омогућава да сагори вишак масти и регулише телесну тежину, одржава тонус мишића, пре свега ногу, седалне регије и стомака, а уједно смањује и ниво стреса и напетости.
Студије указују да особе које користе бицикл као превозно средство имају 45% мањи ризик од развоја појединих врста карцинома и 46% мањи ризик од настанка кардиоваскуларних обољења, у поређењу са онима који се најчешће возе колима или јавним превозом.
Вожња бицикла се боље уклапа у дневну рутину од било ког другог облика вежбања, пре свега зато што штеди време јер уједно вежбате и обављате друге дневне активности. За разлику од вожње аутомобила вожња бицикла узрокује минималну штету другима, у смислу повреда или загађења. Она представља здраву опцију, не само за оне који возе бицикл, већ и за њихово целокупно окружење.
У Републици Србији је у протеклих пет година погинуло 277 бициклиста, што чини 10% укупног броја погинулих у друмском саобраћају у нашој земљи, са предоминацијом особа мушког пола и узраста преко 65 година. |
Повреде, падови и саобраћајне незгоде на бициклу се дешавају, али је утврђено да здравствени бенефити вожње бицикла далеко премашују ризик од настанка повреда. Према резултатима многобројних истраживања однос бенефита и ризика у просеку износи 20:1 (20 година живота добијених побољшањем здравственог стања као последице вожње бицикла наспрам 1 године живота изгубљене услед повреда).
У Великој Британији је спроведена опсежна петогодишња студија у којој је учествовало више од 250.000 људи, а укључивала је петогодишње праћење испитаника како би се испитала повезаност начина путовања и различитих здравствених исхода. Узимала се у обзир њихова старост, пол, социоекономски статус, етничка припадност, пушење, БМИ, исхрана и друге врсте физичке активности, као и ризици због којих бициклисти често брину, попут настанка саобраћајне незгоде и изложености загађењу. Резултати ове студије објављене 2017. године показали су да су они који који су путовали бициклом на посао имали за 40% нижи ризик од смртног исхода услед кардиоваскуларних болести, карцинома и других испитиваних узрока, у поређењу са онима који су користили пасивне видове превоза Извор: www.bmj.com |
Наравно,упражњавање безбедног понашања приликом вожње бицикла, употреба заштитне опреме и поштовање саобраћајних прописа додатно смањује ризик од евентуалног настанка саобраћајне незгоде или повреда насталих услед пада са бицикла.
![bicikle](/images/Slike/Slike/bicikle.jpg)
БИЦИКЛ ИЛИ ЕЛЕКТРИЧНИ ТРОТИНЕТ? Истраживања су показала да је ризик од смртног исхода услед повреде на електричним тротинетима и бициклима приближно иста, међутим ризик од повреда је већи на електричном тротинету, а разлог томе је неискуство у вожњи и неношење заштитне опреме, пре свега кацига! Како се понашати безбедно и заштитити од повреда при вожњи електричних двоточкаша можете прочитати у овом тексту. |
ПЕШАЧЕЊЕ
Пешачење такође представља здраву алтернативу транспорта доступну већини људи без обзира на године, пол и економски статус. Студије показују да пешачење представља доминантни облик кретања на раздаљинама краћим од 1,6 км. Позитивни утицаји пешачења на здравље су бројни и стручњаци истичу да оно представља најзначајнији облик физичке активности који треба подстицати у циљу побољшања општег здравља популације.
![pesacenje](/images/Slike/Slike/pesacenje.jpg)
Посматрано као начин свакодневног транспорта до жељене дестинације, предности пешачења су нешто мање изражене у поређењу са вожњом бицикла. Поменута студија у Великој Британији је показала да је свакодневно ходање било рекреативно или због одласка на посао, смањило ризик од настанка кардиоваскуларних болести за 27%, а ризик од умирања од ових болести за око 36%. |
Пешаци представљају једну од најризичнијих групација за настанак повреда и фаталних исхода у саобраћајним незгодама. У Републици Србији је у својству пешака у протеклих пет година страдало укупно 720 лица, што чини четвртину лица погинулих у саобраћају.
Како бисте као пешак до жељене дестинације стигли што безбедније, потребно је придржавати се неких основних правила.
![saveti saobracaj](/images/Slike/Slike/saveti-saobracaj.jpg)
У тренутној епидемиолошкој ситуацији, вожња бицикла и пешачење сматрају се једним од најбезбеднијих видова транспорта јер боравак на отвореном простору и физичка удаљеност од других, нарочито приликом вожње бицикла, смањују могућност преноса инфекције и чине је мање ризичном у односу на вожњу аутомобилом или јавним превозом.
Светска здравствена организација све време трајања пандемије препоручује да се, кад год је то могуће, приликом одласка на посао, у школу, набавку и на сва друга места, радије определите за шетњу или вожњу бицикла. То ће вам омогућити одржавање физичке дистанце која представља једну од најзначајнијих мера у спречавању ширења инфекције вирусом Ковид-19, а уједно ћете задовољити и онај дневни минимум потребе за свакодневном физичком активношћу.
![]() |
ПРЕДНОСТИ ВОЖЊЕ БИЦИКЛА И ПЕШАЧЕЊА
|
Међутим, имајте у виду да сваки боравак ван куће и контакт са другима повећава ризик да добијете или другоме пренесете инфекцију. Сходно томе, придржавајте се основних, добро познатих правила и ризик од заразе ћете свести на минимум и заштитити себе, своје најмилије и читаво своје окружење.
![osnovna pravila protiv zaraze](/images/Slike/Slike/osnovna-pravila.jpg)