Svetski dan bez duvanskog dima - 31. maj 2013.
Povodom obeležavanja Svetskog dana bez duvanskog dima, Gradski zavod za javno zdravlje Beograd će učestovati u manifestaciji „Eko ulica – Nepušački skver“ koja će se održati 31. maja sa početkom u 13 časova u ulici 1300 Kaplara. Organizator manifestacije je Udruženje podršku, edukaciju i pomoć, a cilj je unapređenje svesti javnosti o štetnostima duvanskog dima i promocija zdravih stilova života.
Tema ovogodišnjeg Svetskog dana bez duvanskog dima je „Zabrana reklamiranja i promocije duvana i sponzorstava od strane duvanske industrije”.
Okvirna konvencija o kontroli duvana Svetske zdravstvene organizacije, njeni vodiči i protokoli, čine najbolju osnovu za aktivnosti kontrole duvana u svim zemljama. Član 13. Okvirne konvencije fokusira zabranu reklamiranja i promocije duvana i sponzorstava od strane duvanske industrije. Svaka država – ugovorna strana Okvirne konvencije o kontroli duvana SZO trebalo bi da sprovede potpunu zabranu reklamiranja i promocije svih duvanskih proizvoda i sponzorstava od strane duvanske industrije pet godina od dana stupanja na snagu ove Konvencije u toj zemlji. Dokazano je da potpuna zabrana reklamiranja dovodi do smanjenja broja osoba koje započinju sa pušenjem i nastavljaju da puše. Statistički podaci pokazuju da je zabrana reklamiranja duvana i sponzorstva duvanske industrije jedan od najisplativijih načina da se smanji potražnja za duvanom.
Uprkos efikasnosti potpune zabrane, prema Izveštaju SZO o globalnoj epidemiji duvana iz 2011. godine, u 2010. godini samo je 6% svetske populacije u potpunosti bilo zaštićeno od reklamiranja, promocije i sponzorstva od strane duvanske industrije. U Evropskom regionu Svetske zdravstvene organizacije nalazi se najveći broj država (77%) koje su zabranile reklamiranje na televiziji, radiju i u štampanim medijima, iako ne sve oblike direktnog i/ili indirektnog reklamiranja. Međutim, Evropski region SZO zaostaje za većinom drugih regiona SZO u pogledu zabrane reklamiranja na mestu prodaje i u međunarodnim medijima, a samo nekoliko država ima zabranu skoro svih oblika direktnog i indirektnog reklamiranja.
Uporedo sa povećanjem broja zemalja koje idu ka tome da u potpunosti ispuni svoje obaveze koje proističu iz Okvirne konvencije o kontroli duvana SZO, duvanska industrija pokušava sve agresivnije da potkopa obaveze iz Konvencije, među njima i da oslabi javnozdravstvene napore da se zabrani reklamiranje, promocija i sponzorstvo. Na primer, tamo gde je zakonom zabranjeno reklamiranje duvanskih proizvoda postavljaju se na mestu prodaje ogromni ekrani velike rezolucije ili tamo gde se duvanski proizvodi moraju pakovati na standardizovan način, jednoobrazno, duvanska industrija se sudi sa državama u njihovim sudovima i uz pomoć međunarodnih trgovinskih mehanizama. S druge strane, duvanska industrija koristi sponzorisanje i, posebno taktiku korporativne društvene odgovornosti, da bi prevarila javno mnenje i da bi stanovništvo poverovalo u njenu čestitost i dobre namere, dok u stvari pokušava da izbegne političku i zakonsku obavezu. U Evropi duvanska industrija koristi rupe u zakonima o kontroli duvana, poturajući društvenu prihvatljivost i normalizaciju upotrebe duvana.
Ratifikacijom Okvirne konvencije o kontroli duvana Svetske zdravstvene organizacije Republika Srbija se, zajedno sa još 139 zemalja sveta, obavezala na sveobuhvatnu akciju u cilju kontrole duvana i na taj način kontrolu duvana postavila kao prioritet. Kontrola duvana u Republici Srbiji je važan aspekt i u procesu harmonizacije sa zemljama Evropske unije.