Rizično ponašanje u vožnji
Ponašanje vozača je problem koji je zainteresovao veliki broj istraživača jer se „ljudski faktor“ pokazao kao najznačajniji uzrok saobraćajnih nezgoda. Naime, podaci govore da neki oblici ponašanja u vožnji uzrokuju nezgode u preko 90% slučajeva.
Ponašanje vozača u saobraćaju je vrlo složeno jer uključuje reakcije na veći broj istovremenih informacija u situacijama koje se stalno menjaju. Od kvaliteta i brzine reagovanja vozača zavisiće njegova bezbednost i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.
Vizuelno ometanje
Skretanje pogleda sa puta, čak i za delić sekunde može imati katastrofalne posledice.
Jedan od najčešćih uzroka vizuelnog ometanja pažnje vozača je upotreba mobilnih telefona u toku vožnje!
Većina ljudi poseduje mobilne telefone, a uvođenjem novih komunikacionih sistema u vozilu, ovaj problem će verovatno globalno eskalirati u narednim godinama.
Multitasking
Multitasking (obavljanje više zadataka istovremeno) i vožnja ne idu zajedno! Čak i za kvalifikovane i iskusne vozače, bezbedna vožnja zahteva maksimalno korišćenje svih mentalnih sposobnosti!
Ukoliko radite nešto drugo dok vozite, postavljate sebi dodatne zahteve, što dovodi do sniženog nivoa pažnje i donošenja pogrešnih odluka. U tom slučaju, veća je verovatnoća da vozač ne predvidi opasnost, što može dovesti do saobraćajne nezgode.
Vozači koji koriste telefon za razgovor, pisanje teksta ili pretraživanje interneta su manje sposobni da ostanu u odgovarajućoj traci, da registruju bilo kakve promene oko sebe i da reaguju na vreme.
Vođenje telefonskog razgovora tokom vožnje otežava održavanje konstantne brzine i povećava verovatnoću njenog prekoračenja. Slanje poruka tokom vožnje čini vožnju veoma opasnom! Iako prilikom unošenja teksta u telefon, vozači često voze manjim brzinama, njihovo vreme reakcije kasni. Ne postoji mogućnost održavanja odgovarajuće pozicije u saobraćajnoj traci niti adekvatne procene uslova u saobraćaju.
Fizičko ometanje
Fizičko ometanje tokom vožnje mogu izazvati svi pokreti u vozilu koji nisu u vezi sa vožnjom.
Pomeranje ruke sa volana radi drugih radnji kao što su jedenje i pijenje, podešavanje radio uređaja, dodirivanje putnika i sl. fizički ometaju vožnju, što značajno povećava rizik od gubitka kontrole nad vozilom.
Pažnja tokom vožnje mora se fokusirati na dešavanja na putu, a ruke se tada koriste isključivo za vožnju!
Kognitivno ometanje
Kognitivno ometanje vožnje se dešava kada je vozač rasejan – kada razmišlja o nečemu drugom umesto o vožnji, kada je umoran ili pospan. Do mentalnog ometanja dolazi i kada on govori, raspravlja se, vodi telefonski razgovor (čak i prilikom upotrebe hendsfri uređaja), viče na vozače ispred tebe, sanjari, itd.
U ovakvim slučajevima postoji „slepilo“ za ono što se dešava oko vas, jer je vaš um negde drugde. To može biti izuzetno opasno, naročito kod dinamične prirode puta, u kome se tok saobraćaja često menja, a pažnja se manje obraća na potencijalne opasnosti.
Alkohol
Upotreba alkohola smanjuje mogućnost da se tokom vožnje donesu prave odluke.
Čak i mala količina alkohola može imati sledeće efekte:
- Loša koordinacija: teškoće u upravljanju vozilom.
- Duže vreme reakcije: reaguje se sporije kada se desi nešto neočekivano (automobili koji se približavaju sa više strana, ljudi koji prelaze ulicu).
- Loša procena: pogrešan sud u vezi sa ponašanjem drugih ljudi (uključujući brzinu, udaljenost, pravac kretanja) i loša procena rizika.
- Smanjenje koncentracije
- Smetnje u vidu i sluhu
- Lažni osećaj samopouzdanja i precenjivanje sopstvenih sposobnosti
Alkohol je depresor centralnog nervnog sistema. Nakon što uđe u krv, potrebno je samo 10 minuta da alkohol dođe do mozga.
Istraživanja pokazuju da samo jedno alkoholno piće povećava rizik od smrti ili teških povreda do pet puta.
- Ako pijete, ne vozite. Čak i jedno piće će uticati na performanse u vožnji!
- To što ste nakon konzumiranja alkohola budni i možete da održite razgovor sa svojim prijateljima, ne znači da možete da vozite bezbedno!
- Pijenje kafe, uzimanje hladne vode, povraćanje, svež vazduh mogu pomoći da se osećate budnim, ali neće smanjiti koncentraciju alkohola u krvi!
- Napravite alternativni plan za povratak kući pre nego što izađete: odrediti nekog ko ne pije da vozi!
Droge
Amfetamini, ekstazi, kokain su stimulansi; čine da se korisnici osećaju energičnijima. Prilikom korišćenja navedenih psihoaktivnh supstanci vozi se brže i agresivnije, čime se preuzima veći rizik. Usled korišćenja ovih supstanci smanjene su mogućnosti vozača da kontroliše kretanje vozila, da ispravno proceni rastojanje, da upravlja svojim postupcima i donese prave odluke.
S druge strane, korisnici kanabisa se osećaju opušteno i euforično. Njihovo vreme reagovanja tokom vožnje je duže i oslabljena je koordinacija pokreta.
Upotreba zaštitnih mehanizama u saobraćaju
Upotreba bezbednosnih sedišta za decu, sigurnosnog pojasa i kaciga za motocikle smanjuje rizik od saobraćajne nezgode!
Upotreba zaštitnog pojasa može smanjiti rizik od fatalnih povreda do 75% za putnike na zadnjim sedištima! Za putnike na prednjim sedištima smanjuje se rizik od fatalnih povreda do 50%!